۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۹:۰۵

کاهش 43 درصدی روان آب‌ها در تهران/ افت 32درصدی بارش در پایتخت

کاهش 43 درصدی روان آب‌ها در تهران/ افت 32درصدی بارش در پایتخت

مشاور وزیر نیرو بااعلام افت 43 درصدی حجم روان آب ها در استان تهران گفت: امیدوارم در سال آبی جدید شاهد بارش مناسبی باشیم چون در غیر اینصورت در زمینه آب های سطحی با کمبود مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو ارتقایی گفت: با كاهش 32 درصدي در مقایسه با سال آبی 91 - 90؛ میزان بارش هاي گزارش شده از 11 ايستگاه باران سنجي زيرپوشش شركت آب منطقه اي تهران در مقايسه با زمان بلندمدت 45 ساله 19 درصد کاهش داشته و همین موضوع سبب شده تا حجم روان آب ها در حوضه هاي آبريز استان تهران 43 درصد کاهش يابد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران اظهار داشت: با پايان يافتن سال آبي 92 - 91 (ابتدای مهر 91 تا پايان شهریورماه 92)، حجم بارش ها در استان های تهران و البرز با 32 درصد کاهش در مقایسه با سال آبی 91 - 90، به 283 میلیمتر رسید.

ارتقايي افزود: از ابتداي مهرماه 91 تا پايان شهریورماه 92، حجم بارش ها در استان های تهران و البرز 283 میلیمتر به ثبت رسيده كه اين ميزان در مقایسه با سال آبی پيش از آن كه 418 میلیمتر بارندگی صورت گرفته بود، 32 درصد كمتر است.

وی همچنین با اشاره به ذخاير سدهاي پنجگانه زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در پايان سال آبي 92 - 91، تصریح کرد: در آغاز سال آبی جدید از ابتدای مهرماه امسال، میزان ذخیره آب در سدهاي امیرکبیر 135 میلیون، سد لار 64 میلیون، سد طالقان 164 میلیون و سد ماملو 113 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر آب در مخازن سدهای تهران 513 میلیون مترمکعب است گفت: این در حالی است که در زمان مشابه سال گذشته، حجم آب ذخيره شده در مخازن سدهای تهران افزون بر 838 میلیون مترمکعب بود و بنابراین شاهد كاهش 325 میلیون مترمکعبي ذخاير آبي در مقايسه با زمان مشابه در سال گذشته هستيم.

ارتقایی ابراز اميدواري كرد با آغاز سال آبي جديد، شاهد بارش باران در سطح استان تهران و به ويژه در حوضه هاي آبريز سدها باشيم چرا كه در غير اينصورت در زمينه آب هاي سطحي با كمبود مواجه خواهيم شد.

وی با اشاره به كاهش 70 درصدي پوشش برفي در سال آبي 92 - 91 و اثر اين وضعيت بر كاهش ذخيره سازي آب در مخازن سدها تصریح کرد: با وجود كاهش 70 درصدي پوشش برفي در مقايسه با سال پيش از آن،‌ همين ميزان نيز در طول بهار و تابستان آب شد كه اميدواريم به زودي با آغاز بارش هاي پاييزي اين كمبودها به تدريج برطرف شود.

کد خبر 2142223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha